Brainfood

Heb je ook wel eens het idee dat je hersenen niet zo goed functioneren als anders? Dat je verstrooid lijkt, en niet meer weet waar je sleutels zijn gebleven? Of je probeert je iets te herinneren, maar kan er steeds niet op komen? Misschien heb je dan een off day, omdat je niet goed voor de conditie van je brein hebt gezorgd.

Waar moet je op letten? Het is bekend dat je voldoende water moet drinken om te kunnen denken, en dat je hersencellen voldoende zuurstof nodig hebben. Zorg dus voor genoeg slaap, dat is het halve werk. En voor voldoende zuurstof zorgen betekent uiteraard niet roken, en zorgen voor aanvoer van frisse lucht. Beweeg in de buitenlucht, dat zorgt voor een goede bloedsomloop met zuurstoftoevoer naar o.a. de hersenen.

De bekende ‘schijf van 5’ voor onze voeding is niet compleet, want er is geen rekening gehouden met de stoffen die essentieel zijn voor een goed functionerend brein en zenuwstelsel. Eet jezelf slim en fit, hersencellen hebben goed eten nodig: met antioxidanten,  koolhydraten en gezonde vetten. Om goed te kunnen denken, heb je brainfood nodig. Brainfood kan ook je stemming verbeteren en een depressie voorkomen, omdat je zorgt voor voldoende bouwstoffen voor je zenuwstelsel.

Wat moet ik dan eten om een goed geheugen te houden?

avocado_oneaday_food_1424376_m

Neem bijvoorbeeld avocado, boordevol gezonde vetten en vitamine E, dat de hersenen beschermt tegen de ziekte van Alzheimer. De onverzadigde vetten zorgen voor een goede bloedsomloop, zodat er voldoende bloed wordt aangevoerd naar je hersenen. Eet avocado in plaats van boter op brood, door een salade of maak er guacamole of een heerlijke smoothie van.

 

 

food_sushi_salmon_327554_m

Wilde zalm of andere vette vis: vanwege het hoge gehalte aan omega 3 vetzuren, die een rol spelen bij het voorkomen van hart- en vaatziekten, artritis en depressies. Ook is omega 3 van groot belang voor de oogfunctie en de hersenstofwisseling, waardoor je geheugen beter werkt. De vetzuren uit vis zorgen dat de zenuwcellen onderling beter met elkaar kunnen communiceren. Dit heeft een positief effect op het leervermogen en geheugen, is dus goed brainfood.

hazel_hazel_almond_222812_m

Noten

Walnoten zijn goed voor je brein, kijk maar naar de vorm, ze lijken zelfs op hersenen! Plantaardige bronnen van omega 3 vetzuren zijn: walnoten, chiazaad en (gebroken) lijnzaad. Door het hoge gehalte aan vitamine E, gezonde vetten en vezels helpen noten om je gedachten helder te houden. Vitamine E ondersteunt de cognitieve functies in de hersenen.  Een handje noten per keer is genoeg. Meng ze door je salade, of door de yoghurt met muesli. Eet de noten ongebrand en ongezouten.

Zaden

Zaden bevatten veel eiwitten, goede vetten en vitamine E, ook antioxidanten en voor de hersenen belangrijke mineralen, zoals magnesium. Neem zonnebloempitten, sesamzaadjes en lijnzaad door het eten en je zit helemaal goed.

Havermout of muesli

De complexe koolhydraten, eiwitten en omega 3 vetten in de havermout zorgen voor een gelijkmatige energie, waardoor je beter kunt nadenken.

Bosvruchten, granaatappels, rozenbottels, kiwi en vele andere fruitsoorten, vol vitamine C en vezels, en antioxidanten die helpen bij de bescherming van lichaamscellen tegen beschadiging door vrije radicalen. Eet het liefst de vrucht zelf, zodat je meteen een flinke dosis vezels binnen krijgt.

Volkoren granen zijn van groot belang voor het geheugen. Uit onderzoek blijkt dat vooral vrouwen baat hebben bij een dieet met hoge niveaus foliumzuur, vitamine B12 en vitamine B6. Nodig voor o.a. een goede werking van het korte termijngeheugen. Kies dus altijd voor zilvervliesrijst en volkoren granen.

Eieren

Eigeel bevat gezond vet, veel vitamine B complex, luteïne, biotine en choline. Choline is nodig voor het vormen van de belangrijke neurotransmitter acetylcholine, een stofje dat nodig is voor de impulsoverdracht in het zenuwstelsel. Voldoende choline geeft ons de bouwstenen die we nodig hebben om ons geheugen intact te houden. Eieren bevatten essentiële aminozuren, dat zijn aminozuren die het lichaam niet zelf kan produceren, en die we dus via onze voeding moeten aanvoeren. Het zijn de bouwstoffen om eiwitten te vormen. Eet biologische eieren om al deze stoffen binnen te krijgen.

Maar wordt mijn cholesterolgehalte niet te hoog als ik eieren eet? Een eitje per dag is juist gezond. In de jaren 60 en 70 dacht men dat eieren cholesterolverhogend werken in je lichaam. Inmiddels zijn er nieuwe inzichten, en weten we dat het niet zo rechtlijnig werkt, dat er weliswaar cholesterol in eieren zit, maar dat een ei per dag eten het risico op hart-en vaatziekten niet groter maakt.

eggs_chicken_farm_241598_m

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *