Blijf jong en fit

Eeuwig jong zijn?

Wie wil dat niet? Sommige mensen blijven er jong uit zien en stralen. Leeftijd lijkt geen effect op hen te hebben. Anderen worden zichtbaar ouder.  Hoe ontstaan die verschillen? Hoe kan je voorkomen dat je ouder lijkt dan je bent?

Geheimen om er jong uit te zien

Een van de ‘geheimen’ is: hou je niet bezig met je leeftijd, wees niet bang om ouder te worden maar focus je aandacht op andere dingen. Geloof in het kind in jou, dat precies weet hoe je jong en flexibel kan zijn. Hou van jezelf om wie je bent, ongeacht dat cijfertje wat je leeftijd aangeeft, elke leeftijd heeft zijn charme. Leef gezond en sportief, zodat je biologische leeftijd lager is dan je werkelijke leeftijd. Geniet van je verjaardag, omdat je dan alweer een jaartje wijzer bent geworden. Echte schoonheid zit van binnen. Zorg goed voor jezelf, als jij je goed voelt zie je er levendig en jong uit!stock-photo-54861746-group-of-women-taking-an-exercise-class

 

 

 

Lach veel, maak plezier, ga veel naar buiten en blijf in beweging. Het houdt je flexibel, en brengt zuurstof naar je cellen, ook in je huid. Je huid blijft dan relatief strak, je spieren zijn getraind waardoor de zwaartekracht minder invloed heeft op je lichaam, de huid wordt niet slap omdat er een goed fundament van spieren onder zit.

stock-photo-52695058-shocked-young-woman-checking-her-wrinkles

Door spieren van je gezicht en kaak te trainen, gaat je gezicht er jonger uitzien, dus veel gekke bekken trekken! De onderliggende spierlaag zorgt dat de huid goed wordt ondersteund, een soort natuurlijke facelift dus!

Een jonge huid, zonder rimpels

Er zijn veel crèmes tegen rimpels, maar dan ben je eigenlijk wat laat. Voorkomen van rimpels is slimmer. Crèmes zijn vaak kostbaar, en maken je niet jonger.  Er bestaat geen formule die de huidveroudering stopt, maar enigszins vertragen kan je dat proces wel. Met een simpele, relatief goedkope crème die zorgt dat je huid niet uitdroogt, kan je al veel effect bereiken.Het is erg persoonlijk, dus ga op je gevoel af bij het kiezen van de juiste huidcrème. Duurder is zeker niet beter, let ook op natuurlijke ingrediënten. Is je huid erg droog of heb je lachrimpeltjes, smeer er dan een natuurlijke olie op. Veel crèmes bevatten olie en vitamine E, maar als je die vitamine E olie puur gebruikt, heb je meer resultaat. De vitamine E helpt de cellen herstellen. Omdat het nogal glimt, doe ik dit altijd voor het slapen gaan, het helpt ook om wallen onder mijn ogen te voorkomen.stock-photo-50299812-blank-cosmetics-bottles

Denk aan het herstel van je cellen, en afvoer van afvalstoffen uit je lichaam. Je bestaat voor 60% uit water, dus drink voldoende water. Drink niet teveel koffie of alcohol (onttrekt vocht aan de cellen), gebruik weinig geraffineerde suiker.

 

De spreekwoordelijke schoonheidsslaap is belangrijk, dus slaap goed. Ook je hersenen herstellen zich tijdens de slaap, de afvalstoffen worden vooral ‘s nachts afgevoerd. Zo hou je een fitter brein, een beter geheugen en mentale veerkracht.stock-photo-11559754-sharpei-dog

Roken is sowieso ongezond, maar je huid wordt er grauw van en er ontstaan rimpels. Als je een jonge huid wil houden, moet je er wat voor doen. Denk ook aan de weersinvloeden. Van de wind en zon droogt je huid uit, van mist juist niet. Blijf niet te lang in de zon, want door zonlicht veroudert de huid snel! Beter wat minder getint, dan een perkamenten huid met rimpels.

 

 
Als je de zonuren op het midden van de dag vermijdt, is ook het risico om huidkanker op te lopen kleiner. In de zuidelijke landen houden ze niet voor niets een siësta! Gebruik een zonnebrandcrème met hoge beschermingsfactor als je toch in de zon bent, dan is je huid beschermd tegen uitdroging en verbranden.

Sporten brengt veel zuurstof naar de cellen

Als je een goede conditie hebt, beweeg je soepeler en kom je jonger over dan je bent. Maar werken aan de conditie vindt niet iedereen leuk. Het werkt prima als je minimaal gedurende een half uur intensief beweegt en er plezier in hebt. Je lichaam went aan het trainen, dus je zal merken dat je al snel langer in beweging bent, en je ontdekt je favoriete sport.stock-photo-55688822-mature-couple-jogging-together

Als je de spieren intensief gebruikt krijg je positieve effecten, dus niet alleen door zwetend in de sportschool met gewichten tekeer te gaan! Juist het elke dag flink in beweging zijn geeft een goed resultaat.  Dat kan met flinke pas wandelen zijn, zwemmen, skeeleren of fietsen. Door je goede conditie ben je niet gauw moe, en zie je er dus ook niet moe uit, maar juist jong en fris.

Vitaminen en enzymen zijn bouwstoffen

Je lichaam maakt continu nieuwe cellen aan, ook al merk je dat niet altijd. Hiervoor zijn goede bouwstoffen nodig, dus gezond eten met genoeg variatie. Wij eten altijd lekker, met pure en gezonde ingrediënten, over eten raken we eigenlijk nooit uitgepraat! Voor de opbouw van nieuw cellen heb je voldoende vitaminen en mineralen nodig. In ons moderne voedsel zijn die niet allemaal beschikbaar.

stock-photo-56016914-crate-with-vegetablesDoordat de bodem in Nederland minder mineralen bevat t.o.v. vroeger, zitten mineralen als magnesium, zink en selenium in veel kleinere hoeveelheden in ons eten.  Omdat je deze mineralen nodig hebt om de cellen op te bouwen en gezond te blijven, gebruik ik al jaren suppletie, ik voeg deze stoffen toe door bewust te eten en multivitaminen te nemen. Daarnaast neem ik bijvoorbeeld spirulina en chiazaad  als aanvulling.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *